تاثیر برنامه آموزشی بهداشت دهان و دندان بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد کوتاه مدت خانمهای باردار (مشهد-ایران)
|
نرجس بحری*، حمیدرضا ایلیاتی، نسرین بحری، موسی سجادی، طاهره بلوچی |
|
|
چکیده: (3370 مشاهده) |
مقدمه: تغییرات فیزیولوژیک دوران باردای، مادران را تا حد بسیار زیای مستعد ابتلا به انواع بیماریهای پریودنتال مینماید؛ مادران باردار با رعایت بهداشت دهان و دندان میتوانند تا حد زیادی از این عوارض پیشگیری نمایند. این پژوهش با هدف بررسی میزان تاثیر برنامه آموزشی بهداشت دهان بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد کوتاه مدت خانمهای باردار انجام شد. مواد و روشها: در این کارآزمائی میدانی، 142 خانم باردار که به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی دو مرحلهای از بین مراکز بهداشتی مرکز منطقهای سلامت خواجه ربیع مشهد انتخاب شده بودند، به طور تصادفی به گروه شاهد و آزمون تخصیص یافتند. در ابتدای مطالعه، پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و سه فرم سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد توسط آزمودنی ها تکمیل شد. در گروه آزمون، دو جلسه آموزشی یک ساعته در هفته، به مدت سه هفته در زمینه کلیات بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری برگزار شد. گروه شاهد برنامه آموزشی خاصی دریافت نکردند. بلافاصله و دو ماه پس از مداخله مجدداً آگاهی، نگرش و عملکرد آزمودنیها مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری Paired t-test و t-student انجام شد. یافتهها: دو گروه از نظر نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد قبل از مداخله، اختلاف آماری معنیداری نداشتند. نمرات آگاهی (53/2±8/13 در مقابل 20/3±26/8) (0001/0P<)، نگرش (31/5± 27/40 در مقابل 59/4±30/36) (0001/0P<) و عملکرد کوتاه مدت (54/2±72/22 در مقابل 60/2±60/18) (0001/0P<) بلافاصله پس از مداخله در گروه آزمون بالاتر بود و دو گروه از این نظر اختلاف آماری معنیداری داشتند. همچنین نمرات آگاهی (59/2±48/11 در مقابل 61/2±92/7) (0001/0>P)، نگرش (51/5±90/37 در مقابل 72/4±89/35) (017/0=P) و عملکرد کوتاه مدت (31/2±96/20 در مقابل 59/3±52 /19) (005/0=P) در گروه آزمون بالاتر از گروه شاهد بود و دو گروه از این نظر اختلاف آماری معنیداری داشتند. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشانگر تاثیر مثبت برنامه آموزشی بر آگاهی، نگرش و بهبود عملکرد کوتاه مدت مادران باردار در زمینه بهداشت دهان و دندان بود.
منبع: مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد متن کامل |
|
واژههای کلیدی: بهداشت دهان ودندان، برنامه آموزشی، آگاهی، نگرش، عملکرد، بارداری |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دهان و جامعه نگر دریافت: 1391/1/6 | انتشار: 1390/10/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|