مهندسی مکانیک، طراحی کاربردی، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ولی عصر رفسنجان، ایران
چکیده: (1783 مشاهده)
مقدمه: هدف درمان ایمپلنتهای مدرن، علاوه بر موفقیتآمیز بودن کاشت ایمپلنت، فراهم آوردن عملکرد، زیبایی و پایداری، مشابه دندان طبیعی است. یکی از مشکلاتی که اغلب در ایمپلنتهای دندانی مشاهده شده و باعث عدم رضایت بیماران میگردد، شلشدن اباتمنت میباشد. لذا هدف این تحقیق، بررسی ویژگیهای مکانیکی، طراحی سطح تماس فیکسچر- اباتمنت، در سیستمهای ایمپلنتی با انواع اباتمنتهای پیچی (یک/دو تکه) بود.
مواد و روشها: تحقیق حاضر، 5 نوع سیستم ایمپلنتی تجاری، با حدود 103 مدل سه بعدی مربوط به مجموعه فیکسچر- اباتمنت، را پس از مدلسازی دقیق و شبیهسازی تحت اثر بارهای استاتیکی، دینامیکی و سیکلی در موقعیت دندان لترال مورد تحلیل المان محدود قرار داد.
یافتهها: به طورکلی اباتمنتهای پیچی یک تکه، مقاومت بالاتری نسبت به انواع همراه با پیچ نگهدارنده (دو تکه) در برابر شلشدگی نشان دادند.
نتیجهگیری: توجه به طراحی قسمت اتصال و چگونگی طراحیهای داخلی فیکسچر و اباتمنت میتواند در میزان مقاومت به شل شدگی موثر باشد.
ارسلانلو زینب، تلچی رضا، قائمی اسکویی کامبیز، ترابی نژاد لطیف. بررسی انواع اباتمنتهای پیچی در محل اتصال با فیکسچر با روش المان محدود در موقعیت دندان لترال. 1. 1390; 5 (5)