[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
مطالب کدام بخش سایت بیشتر مورد نیاز شماست؟
پرسش و پاسخ
جشنواره شهید هدایت
کلینیک تخصصی دندانپزشکی
مجله علمی
نمایشگاه کتاب
نمایشگاه مواد و تجهیزات دندانپزشکی
نیازمندیها
   
..
:: دوره 6، شماره 6 - ( پریودنتولوژی 1390 ) ::
جلد 6 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دیدگاه اساتید و دانشجویان درباره خصوصیات یک معلم خوب در رشته دندانپزشکی
مجید اکبری، امیر معین تقوی*، حبیب الله قنبری، محمد باقری، عاطفه عطوفی
مرکز تحقیقات بیماری‏های دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
چکیده:   (1407 مشاهده)
مقدمه: در یک سیستم آموزشی، اساتید و نحوه عملکرد آن‏ها از ارکان بسیار تاثیرگذار می باشند. با توجه به اهمیت این موضوع در بهبود روند آموزشی، هدف از این مطالعه مقایسه نظرات اساتید و دانشجویان درباب خصوصیات یک معلم خوب در دندانپزشکی بود. 
  مواد و روش‏ها: ابتدا جهت تعیین کلیه عوامل موثر در ارزشیابی اساتید، در رویکردی کیفی و با استفاده از جلسات گروه متمرکز (Focus group) ده نفره از دانشجویان، پرسشنامه‏ای بسته- باز با سوالاتی در سه بخش شامل ویژگی‏های عمومی استاد در حین تدریس نظری، ویژگی‏های استاد در حین تدریس عملی و ویژگی‏های استاد در ارزشیابی تهیه گردید. این پرسشنامه دارای طیف چهار درجه‏ای لیکرت بود و پس از تایید پایایی با بازآزمایی، در اختیار صد نفر از اساتید و صد نفر از دانشجویان بالینی دانشکده دندانپزشکی مشهد قرار گرفت. داده‏ های جمع‏ آوری شده با آزمون کروسکال والیس و استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. (05/0=α) 
  یافته‏ ها: در بخش اول (تدریس نظری)، اساتید و دانشجویان به ترتیب با میانگین 58/3 و 54/3، توان ایجاد ارتباط بین مسائل بالینی و نظری را مهم‏ترین موضوع دانستند. در بخش دوم (تدریس عملی)، به ترتیب با میانگین 63/3 و 29/3، سوال «بحث درباره نظر دانشجو در طرح درمان»، بیشترین امتیاز اساتید و دانشجویان را به خود اختصاص داد. در بخش سوم (حیطه ارزشیابی)، «طراحی سوالات امتحان مطابق نیاز یک دندانپزشک عمومی»، با میانگین 02/3 و 32/3، توسط اساتید و دانشجویان مهم‏ترین موضوع بود. نظرات اساتید و دانشجویان به جز در چهار مورد (اهمیت حضور به موقع استاد در کلاس، اهمیت توجه به موارد جانبی مثل ارتباط با بیمار، اهمیت ارائه جزوه در کلاس و اهمیت دادن نمره بالا به دانشجویان) با یکدیگر همسان بود.
نتیجه گیری: داده‏های این مطالعه نشان داد که نظرات اساتید و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی مشهد درخصوص میزان اهمیت مسایل مطرح در کیفیت تدریس حوزه‏های تدریس نظری، عملی و نوع ارزشیابی در بیشتر موارد یکسان می‏باشد.

منبع: مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد

متن کامل

واژه‌های کلیدی: استاد، دانشجوی دندانپزشکی، ارزشیابی دانشجو، ارزشیابی تدریس، آموزش
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پریودنتولوژی
دریافت: 1394/5/17 | پذیرش: 1394/5/17 | انتشار: 1394/5/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


اکبری مجید، معین تقوی امیر، قنبری حبیب الله، باقری محمد، عطوفی عاطفه. مقایسه دیدگاه اساتید و دانشجویان درباره خصوصیات یک معلم خوب در رشته دندانپزشکی. 1. 1390; 6 (6)

URL: http://idai.ir/article-1-3060-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 6 - ( پریودنتولوژی 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
جامعه اسلامی دندانپزشکان Islamic Dental Association of IRAN

کلیه حقوق سایت متعلق به جامعه اسلامی دندانپزشکان ایران است. تماس با ما

Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710