اگرکودک توانایی فیزیکی مسواک زدن صحیح را کسب نکرده باشد، آموزشها تأثیر کافی نداشته و در نتیجه مسواک زدن ناقص شیوع بالای پوسیدگی و بیماریهای پریودنتالی متعاقب آن رخ میدهد. بنابراین در این تحقیق میزان مهارت های ظریف حرکتی ومهارت مسواک زدن در کودکان 5 و 6 ساله پیش دبستانیهای شهر تهران و عوامل مرتبط با آن بررسی گردید.
مواد و روشها:
تحقیق به روش توصیفی بر روی 680 کودک 5و6 ساله شامل 240دختر و 440 پسر واجد شرایط انجام گرفت. ابتدا از هر کودک تست مهارتهای حرکتی دست و پا انجام گرفت و سپس مهارت مسواک زدن با 7 شاخص استاندارد در کودکان بررسی شد. همچنین عوامل مرتبط مورد ارزیابی قرار گرفتند. ارتباط مهارت مسواک زدن با سن کودک و ارتباط عوامل مرتبط با مهارت مسواک زدن توسط آزمون کای دو مورد قضاوت قرار گرفت.
یافته ها:
از کودکان مورد بررسی1/21% دارای مهارت مسواک زدن و 9/78% فاقد این مهارت بودند. عدم مهارت مسواک زدن با سن ارتباط معنیداری نداشت، کودکان 5 ساله 4/1 برابر بیشتر از کودکان 6 ساله در مواجهه با عدم مهارت مسواک زدن بودند. عدم مهارت حرکتی بطور معنیداری با عدم مهارت مسواک زدن ارتباط داشت. (01/0>P)
نتیجه گیری:
به نظر میرسد کودکان 5 و 6 ساله فاقد مهارت کافی در مسواک زدن صحیح دندانها میباشند و والدین میبایست مدیریت این امر را بعهده بگیرند.