[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
مطالب کدام بخش سایت بیشتر مورد نیاز شماست؟
پرسش و پاسخ
جشنواره شهید هدایت
کلینیک تخصصی دندانپزشکی
مجله علمی
نمایشگاه کتاب
نمایشگاه مواد و تجهیزات دندانپزشکی
نیازمندیها
   
..
:: دوره 10، شماره 10 - ( سلامت دهان و جامعه نگر 1390 ) ::
جلد 10 شماره 10 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان رضایت بیماران مراجعه کننده به مطب‌های دندان‌پزشکی و شناسایی فرصت‌های بهبود در شهر فسا در سال 1391
رسول نورالسناء، سجاد رضاییان*، عباس سقایی
مرکز تحقیقات کیفیت و بهره‌وری پارسیان، تهران، ایران
چکیده:   (1707 مشاهده)
مقدمه:
 توجه به سطح رضایت مراجعین به مراکز درمانی، نقش مؤثری در برنامه‌ریزی‌های مدیریتی در سیستم‌های خدمات سلامتی ایفا می‌کند. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت‌مندی بیماران مراجعه کننده به مطب‌های دندان‌پزشکی در شهر فسا انجام شد. 
  مواد و روش‌ها:
 این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش اجرا به‌صورت توصیفی- تحلیلی انجام شد. پرسش‌نامه خودساخته در مقیاس 5 قسمتی لیکرت در سه بخش، به‌وسیله مصاحبه تکمیل گردید. تعداد 400 نفر از بیماران مورد مصاحبه قرار گرفته، اطلاعات گردآوری شده به‌وسیله نرم‌افزارهای SPSS نسخه 20 و Minitab نسخه 16 با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون آماری کای دو تجزیه و تحلیل گردید (α = 0.05). روایی پرسش‌نامه از نظر معیاری و محتوایی تأمین شد. برای تعیین پایایی، آلفای کرونباخ محاسبه شد که 0.91 بود. 
  یافته‌ها:
در بین متغیرهای دموگرافیگ و زمینه‌ای، بین میزان رضایت‌مندی و متغیرهای سطح تحصیلات، شغل، جنسیت از نظر آماری رابطه‌ی معناداری مشاهده شد (p value < 0.001). بین شاخص رضایت کلی بیماران و شاخص وفاداری ضریب همبستگی 0.673 تعیین گردید (p value = 0.02). هزینه‌ی خدمات دندان‌پزشکی، رسیدگی دقیق به بیمار و گرفتن شرح حال و معاینه‌ی کامل توسط دندان‌پزشک، نحوه برخورد و احترام منشی دندان‌پزشک با بیماران و نحوه‌ی نوبت‌دهی به بیمار به‌عنوان مهم‌ترین اولویت‌های کلیدی بهبود خدمات دندان‌پزشکان مطرح شدند. 
  نتیجه‌گیری:
 یافته‌های این پژوهش حاکی از رضایت کلی بیماران از خدمات دندان‌پزشکان است. هر چند که به‌نظر می‌رسد با اصلاح نقایص بر اساس نظر بیماران می‌توان رضایت‌مندی بالاتری به‌دست آورد.

منبع: مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان

متن کامل

واژه‌های کلیدی: رضایت بیمار، خدمات سلامت، دندان‌پزشک
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت دهان و جامعه نگر
دریافت: 1393/6/18 | پذیرش: 1393/6/18 | انتشار: 1393/6/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


نورالسناء رسول، رضاییان سجاد، سقایی عباس. بررسی میزان رضایت بیماران مراجعه کننده به مطب‌های دندان‌پزشکی و شناسایی فرصت‌های بهبود در شهر فسا در سال 1391. 1. 1390; 10 (10)

URL: http://idai.ir/article-1-2862-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 10 - ( سلامت دهان و جامعه نگر 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
جامعه اسلامی دندانپزشکان Islamic Dental Association of IRAN

کلیه حقوق سایت متعلق به جامعه اسلامی دندانپزشکان ایران است. تماس با ما

Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4710