[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
مطالب کدام بخش سایت بیشتر مورد نیاز شماست؟
پرسش و پاسخ
جشنواره شهید هدایت
کلینیک تخصصی دندانپزشکی
مجله علمی
نمایشگاه کتاب
نمایشگاه مواد و تجهیزات دندانپزشکی
نیازمندیها
   
..
:: دوره 10، شماره 10 - ( سلامت دهان و جامعه نگر 1390 ) ::
جلد 10 شماره 10 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی استرس درک شده در ارتباط با عوامل مختلف آموزشی در دانشجویان دو سال آخر دندان‌پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور
زهرا سیدمعلمی*، فرزاد ناصری
دانشکده دندا نپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
چکیده:   (1688 مشاهده)
مقدمه:
 استرس نقش مهمی در پیدایش اختلالات روانی و کاهش کارآیی افراد دارد. دانشجویان از گروه‌هایی هستند که با عوامل استرس‌زای بسیاری روبه رو هستند، به‌ویژه دانشجویان دندان‌پزشکی به‌دلیل ماهیت حرفه‌ دندان‌پزشکی و کار در محیط بالینی و حجم بالای دروس تئوری و تکالیف عملی معمولاً استرس زیادی را تجربه می‌کنند. هدف این مطالعه ارزیابی استرس درک شده در ارتباط با عوامل مختلف آموزشی در دانشجویان دو سال آخر دندان‌پزشکی در دانشگاه‌های کشور بود . 
  مواد و روش‌ها:
مطالعه‌ی حاضر یک مطالعه تحلیلی- مقطعی بود که در آن تعداد 298 دانشجوی شاغل به تحصیل در دو سال آخر رشته دندان‌پزشکی از سه دانشکده تیپ یک و چهار دانشکده تیپ دو به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب و یک پرسش‌نامه خود ایفا برای سنجش استرس‌زایی 37 عامل مختلف آموزشی توسط آنان تکمیل شد. داده‌های حاصل با استفاده از شاخص‌های آماری توصیفی و با آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شد. 
  یافته‌ها:
 از مجموع دانشجویان شرکت‌کننده در مطالعه، 5/57 درصد دختر بودند. از دانشجویان، 45 درصد اعلام کردند که به علت نگرانی از ابتلا به بیماری عفونی واگیردار مثل ایدز و هپاتیت در هنگام کار برای بیمار استرس دارند. پس از آن زمان ناکافی بین اتمام کلاس‌های تئوری و شروع بخش‌های عملی (38 درصد) و نیز تعداد ناکافی استاد نسبت به دانشجو (36 درصد) استرس‌زاترین عوامل گزارش شدند. عوامل مربوط به امور آموزشی و نیز نگرانی از ابتلا به بیماری عفونی واگیردار در دانشجویان دختر استرس‌زاتر از دانشجویان پسر بود، ولی در دانشجویان پسر اشتغال به کار در حین تحصیل نسبت به دانشجویان دختر عامل استرس‌زاتری بود(05/0 ˂ p value). 
  نتیجه‌گیری: 
نتایج این مطالعه نشان داد که عواملی مانند نگرانی از ابتلا به بیماری‌های عفونی و برخی از امور آموزشی دانشکده در دانشجویان استرس زا می‌باشند.

منبع: مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان

متن کامل

واژه‌های کلیدی: عوامل استرس‌زا، دانشجویان دندان‌پزشکی، آموزش
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت دهان و جامعه نگر
دریافت: 1393/5/2 | پذیرش: 1393/5/2 | انتشار: 1393/5/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


سیدمعلمی زهرا، ناصری فرزاد. ارزیابی استرس درک شده در ارتباط با عوامل مختلف آموزشی در دانشجویان دو سال آخر دندان‌پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور. 1. 1390; 10 (10)

URL: http://idai.ir/article-1-2826-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 10 - ( سلامت دهان و جامعه نگر 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
جامعه اسلامی دندانپزشکان Islamic Dental Association of IRAN

کلیه حقوق سایت متعلق به جامعه اسلامی دندانپزشکان ایران است. تماس با ما

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710