[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
مطالب کدام بخش سایت بیشتر مورد نیاز شماست؟
پرسش و پاسخ
جشنواره شهید هدایت
کلینیک تخصصی دندانپزشکی
مجله علمی
نمایشگاه کتاب
نمایشگاه مواد و تجهیزات دندانپزشکی
نیازمندیها
   
..
:: جلد 0 - ترمیمی ::
جلد 0 - ترمیمی صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر استفاده از فیلم‌های آموزشی بالینی و نمایش‌های بالینی (Demonstration) در میزان نیل به اهداف آموزشی ترمیم دندان با پست برای دانشجویان دندانپزشکی
هیلا حاجی زاده، ملیحه ایزدجو، مجید اکبری*
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده:   (1865 مشاهده)

 سابقه و هدف:

  امروزه در امر تدریس ابزارهای مختلفی مانند تصاویر، نوارهای شنیداری و ویدیوئی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف از انجام این تحقیق مقایسه اثر استفاده از فیلم‌های آموزشی بالینی و نمایش بالینی در میزان نیل به اهداف آموزشی رشته ترمیمی برای دانشجویان دندانپزشکی بود.

 مواد و روشها:

  در این مطالعه مداخله‌ای 70 نفر از دانشجویان سال 5 دانشکده دندانپزشکی مشهد شرکت کردند. دانشجویان به دو گروه تقسیم شدند. نمایش بالینی یک فرایند درمانی برای یک گروه و فیلم آموزشی همان فرایند بالینی برای گروه دیگر به نمایش درآمد. دانشجویان هر دو گروه در یک آزمون شرکت کردند. همچنین نظرات دانشجویان توسط پرسشنامه جمع‌آوری شد. آنالیز آماری با نرم افزار SPSS و توسط آزمون t-student و کای دو انجام گرفت.

 یافته‌ها:

  یافته‌های تحقیق نشان داد که میانگین نمره افرادی که فیلم آموزشی را مشاهده کردند بیشتر از افرادی بود که آن را از طریق نمایش بالینی دیدند و اختلاف معنی‌داری در این زمینه بین دو گروه مشاهده شد (008/0 P= ). با در نظر گرفتن عدد 7 به عنوان نمره قابل قبول، 44 نفر از کل دانشجویان نمره 7 یا بالای 7 کسب کردند که 16 نفر مربوط به گروه نمایش بالینی و 28 نفر مربوط به گروه فیلم آموزشی بودند. از این جهت اختلاف معنی‌داری بین دو گروه مشاهده شد (003/0 P= ). بیشتر دانشجویان دیدن فیلم‌های آموزشی را به جلسات شلوغ نمایش بالینی ترجیح دادند.

 نتیجه‌گیری:

  استفاده از فیلم آموزشی منجر به کسب نمره آزمون بالاتر در مقایسه با نمایش بالینی می‌گردد.


  منبع: مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

  متن کامل

واژه‌های کلیدی: آموزش دندانپزشکی، پست پیش ساخته، صوتی تصویری، کامپازیت، تقویت شده، فیبر.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ترمیمی
دریافت: 1393/2/11 | پذیرش: 1393/2/11 | انتشار: 1393/2/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


حاجی زاده هیلا، ایزدجو ملیحه، اکبری مجید. مقایسه اثر استفاده از فیلم‌های آموزشی بالینی و نمایش‌های بالینی (Demonstration) در میزان نیل به اهداف آموزشی ترمیم دندان با پست برای دانشجویان دندانپزشکی. 1. 1390;

URL: http://idai.ir/article-1-2721-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 0 - ترمیمی برگشت به فهرست نسخه ها
جامعه اسلامی دندانپزشکان Islamic Dental Association of IRAN

کلیه حقوق سایت متعلق به جامعه اسلامی دندانپزشکان ایران است. تماس با ما

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710