امروزه در امر تدریس ابزارهای مختلفی مانند تصاویر، نوارهای شنیداری و ویدیوئی مورد استفاده قرار میگیرند. هدف از انجام این تحقیق مقایسه اثر استفاده از فیلمهای آموزشی بالینی و نمایش بالینی در میزان نیل به اهداف آموزشی رشته ترمیمی برای دانشجویان دندانپزشکی بود.
مواد و روشها:
در این مطالعه مداخلهای 70 نفر از دانشجویان سال 5 دانشکده دندانپزشکی مشهد شرکت کردند. دانشجویان به دو گروه تقسیم شدند. نمایش بالینی یک فرایند درمانی برای یک گروه و فیلم آموزشی همان فرایند بالینی برای گروه دیگر به نمایش درآمد. دانشجویان هر دو گروه در یک آزمون شرکت کردند. همچنین نظرات دانشجویان توسط پرسشنامه جمعآوری شد. آنالیز آماری با نرم افزار SPSS و توسط آزمون t-student و کای دو انجام گرفت.
یافتهها:
یافتههای تحقیق نشان داد که میانگین نمره افرادی که فیلم آموزشی را مشاهده کردند بیشتر از افرادی بود که آن را از طریق نمایش بالینی دیدند و اختلاف معنیداری در این زمینه بین دو گروه مشاهده شد (008/0 P= ). با در نظر گرفتن عدد 7 به عنوان نمره قابل قبول، 44 نفر از کل دانشجویان نمره 7 یا بالای 7 کسب کردند که 16 نفر مربوط به گروه نمایش بالینی و 28 نفر مربوط به گروه فیلم آموزشی بودند. از این جهت اختلاف معنیداری بین دو گروه مشاهده شد (003/0 P= ). بیشتر دانشجویان دیدن فیلمهای آموزشی را به جلسات شلوغ نمایش بالینی ترجیح دادند.
نتیجهگیری:
استفاده از فیلم آموزشی منجر به کسب نمره آزمون بالاتر در مقایسه با نمایش بالینی میگردد.
منبع: مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
حاجی زاده هیلا، ایزدجو ملیحه، اکبری مجید. مقایسه اثر استفاده از فیلمهای آموزشی بالینی و نمایشهای بالینی (Demonstration) در میزان نیل به اهداف آموزشی ترمیم دندان با پست برای دانشجویان دندانپزشکی. 1. 1390;