مقدمه: از تصویب تغییرات کیفی و کمی در ارائه درس سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی در دوره دندانپزشکی عمومی ده سال میگذرد. هدف مطالعه حاضر بررسی نحوه ارائه این درس در دانشکدههای دندانپزشکی ایران پس از گذشت یک دهه بود.
مواد و روشها: در بهار سال 1388، از دانشکدههای دندانپزشکی کشور تقاضا شد نحوه ارائه درس سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی در واحدهای نظری و عملی را از جهت محتوا و شکل ارائه درس، نحوه توزیع واحدها در طول دوره، و هیات علمی ارائه دهنده درس ارسال نمایند.
یافتهها: از 12 دانشکده پاسخ دریافت شد. در تمام دانشکدهها محتوای درس مطابق مصوبه وزارتخانه و شکل ارائه، ترکیبی از سخنرانی، کارگاه و کار در فیلد بود. سخنرانی، شکل غالب ارائه درس حتی در برخی قسمتهای واحد عملی بوده و کار در فیلد ناچیز بود. در 92% دانشکدهها، این درس به صورت یک واحد نظری و 5 واحد عملی ارائه میشد. هیات علمی ارائه دهنده درس در 58% دانشکدهها تخصص دندانپزشکی اجتماعی نداشتند.
نتیجه گیری:ارائه درس سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی در دانشکدههای دندانپزشکی ایران با محدودیتها و کمبودهایی در محتوی و اجرا همراه است که برای برطرف کردن آنها نیاز به تقویت بیشتر گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، همکاری و هماهنگیهای بیشتر درون دانشکده و همچنین بین دانشکده و دانشگاه میباشد.
قاسمی هادی، ظفرمند عبدالحمید، نخستین محمدرضا. بررسی کیفیت تدریس درس "سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی" برای دانشجویان عمومی دانشکدههای دندانپزشکی ایران. 1. 1390; 10 (10)