بررسی نظرات دانشجویان بالینی رشته دندانپزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با نحوه سخنرانی در کلاسهای نظری
اساتید راهنما: دکتر عباس منزوی - دکتر لیلا صدیق پور اساتید مشاور: دکتر محمد جواد صدیقی فرد، دکتر نرگس صالح نگارش: دکتر سجاد جعفری دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شماره پایان نامه: ۴۶۵۷
چکیده علی رغم معرفی روش های نوین آموزشی و با وجود انتقاداتی که به شیوه آموزشی سخنرانی وارد شده است، این روش همچنان در دانشگاهها و مراکز معتبر علمی مورد استفاده قرار گرفته و به نظر می رسد در آینده نیز همچنان کارآیی و اثربخشی مناسب خود را خواهد داشت. مطالعه حاضر با هدف تعیین نظرات دانشجویان بالینی رشته دندانپزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با نحوه برگزاری سخنرانی در کلاسهای نظری انجام شد. در یک مطالعه کیفی ۹۷ نفر از دانشجویان دوره بالینی رشته دندانپزشکی نظرات خود را درباره نحوه سخنراین در واحدهای نظری با استفاده از مقیاس ۵گزینه ای لیکرت ارایه نمودند. به منظور ارزشگزاری نظزات ارائه شده توسط دانشجویان پرسش نامه ای تهیه شد که برای تهیه آن ابتدا مباحث گروهی با مشارکت تعدادی از دانشجویان برگزار و پرسشنامه ای تهیه شد که برای تهیه آن ابتدا مباحث گروهی با مشارکت تعدادی از دانشجویان برگزار و پرسشنامه اولیه بر اساس نظرات مطرح شده در این جلسات طراحی گردید. در مرحله بعدی پرسشنامه ارزیابی و تغییراتی در آن داده شد. پرسشنامه ها به دانشجویان داده شد و آیتم های آن ارزشگزاری گردید و داده ها با روشهای آماری توصیفی و ضریب همبستگی SPEARMAN تجزیه و تحلیل شدند. دانشجویان دیدگاههای مثبت و موافقی نسبت به این روش آموزشی داشته اند به طوری که میانگین امتیازات مجموع کسب شده توسط آنان ۱۶۹ از حداکثر ۲۳۰ امتیاز بوده است. بیشترین نظرات موافق درباره اهمیت فن بیان استاد در ارایه درس ( با میانگین ۶۴/۴ امتیاز) و توانایی استاد در ارتباط مطالب با هم (با میانگین ۵۵/۴ امتیاز) بود. دانشجویان تاکید زیادی بر توانایی های اساتید، استفاده از وسایل کمک آموزشی، ارایه مباحث تخصصی بیشتر، اختصاص زمان بیشتر به پرسش و پاسخ یا تغییر در نحوه نگرش نسبت به موضوع حضور و غیاب و کاهش تعداد دانشجویان در کلاسهای درش داشته اند. دانشجویان به کارایی و لزوم استفاده از روش سخنرانی در آموزش اعتقاد دارند و ضمن بیان دغدغه های خود خواستار بهینه سازی این روش و میل به سمت روشهای نوین آموزشی هستند. |