مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (1025 مشاهده)
مقدمه: هدف از انجام این مطالعه ارزشیابی وضعیت آموزش در بخش سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشکده دندانپزشکی مشهد با کمک الگوی ارزشیابی سیپ CIPP (زمینه- درونداد- فرآیند- محصول)در سال تحصیلی 92-91 بود.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی – مقطعی، دادهها با استفاده از پرسشنامهای که با کمک چک لیست الگوی ارزشیابی CIPP تهیه شده بود، گردآوری شد. چهار حیطه زمینه، درونداد، فرآیند و محصول برنامه آموزشی سلامت دهان و دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی مشهد از دیدگاه اساتید این گروه و دانشجویان در حال گذراندن واحدهای عملی این درس مورد ارزشیابی قرار گرفت. مجموع نمرات کسب شده در هر حیطه به طور جداگانه محاسبه شد. نمرات 50–0، در محدوده وضعیت نامطلوب، 70–51 در محدوده نسبتاً مطلوب و 100–71 در دسته وضعیت مطلوب طبقه بندی شد. برای مقایسه تفاوت در پاسخدهی به سوالات هر حیطه، در بین سه گروه دانشجویان (دانشجویان در حال گذراندن جامعهنگر عملی 1 و 2 و 3)، از آزمون ANOVA استفاده گردید. همچنین برای مقایسه پاسخ سوالات مشترک بین اساتید و دانشجویان در هر حیطه، از آزمون من ویتنی استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمره حیطه های زمینه، فرآیند و محصول در بین دانشجویان جامعهنگر عملی 1 یا 2 یا 3 معنیدار نبود ولی در حیطه درونداد با هم متفاوت بود (009/0P=). در حیطه های زمینه (001/0(P< و فرآیند) 001/0P=) تفاوت معنیداری بین نظرات دانشجویان و اساتید وجود داشت، ولی در حیطه محصول تفاوت معنیداری وجود نداشت (07/0P=). در حیطه درونداد اساتید با دانشجویانی که جامعه نگر عملی 1 را گذرانده بودند اختلاف نظر داشتند. (003/0P=)
نتیجه گیری: از نظر دانشجویان حیطه زمینه، درونداد و فرآیند برنامه آموزشی سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی نسبتاً مطلوب بود و حیطه برونداد نامطلوب بود. از نظر اساتید حیطه زمینه و محصول برنامه آموزشی سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی مطلوب بود وحیطه فرآیند و درونداد نسبتاً مطلوب بود.
مکارم عباس، موحد ترانه، سرآبادانی جواد، شاکری محمدتقی، اسدیان لالیمی تکتم، اسلامی ندا. ارزشیابی وضعیت آموزش در بخش سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشکده دندانپزشکی مشهد با کمک الگوی ارزشیابی سیپ CIPP در سال تحصیلی 93-91. 1. 1390; 1 (1 و 1)