نحوه اندازه گیری اضطراب کودکان در حین اعمال دندانپزشکی یکی از مشکلات حین درمان است. گزارش از چند کشور نشان میدهد که شاخص تغییر یافته ی اضطراب دندانی کودکان MCDAS یک پرسش نامه با کاربرد موفقیت آمیز در تعیین اضطراب دندانی کودکان است. هدف از این مطالعه بررسی پایایی و روایی باز ترجمه فارسی پرسشنامه MCDAS در مقایسه با پرسشنامه کورا و وینهام در سنجش اضطراب کودکان در طی درمان های دندانپزشکی است.
مواد و روشها:
این یک مطالعه ی توصیفی می باشد که میزان اضطراب کودکان حین درمانهای دندانپزشکی با استفاده از پرسش نامه MCDAS (شاخص تغییر یافته اضطراب دندانی کودکان)، و پرسشنامه CDAS (شاخص اضطراب دندانی کورا) و نیز پرسش نامه VPT (تست تصویری وینهام) بر روی 260 کودک 9 تا 12 ساله به روش نمونه گیری غیر تصادفی بررسی شده است. در این مطالعه پرسش نامه MCDAS به فارسی ترجمه شده و سپس به انگلیسی برگردانده شد و مشاهده گردید که قابل برگشت است. پس از تکمیل پرسشنامه، میزان همبستگی درونی این سه پرسش نامه از طریق تست آماری کرونباخ آلفا و نیز میزان همبستگی این سه پرسشنامه از طریق ضریب همبستگی آماری پیرسون تعیین گردید.
یافته ها:
آلفای کرونباخ، ثبات درونی پرسشنامه MCDAS را 0/8، پرسشنامه CDAS را 0/6 و پرسشنامه VPT را0/6 نشان دادو نیز میزان همبستگی پرسشنامه MCDAS با دو پرسشنامه وینهام و کورا بیشتر از میزان همبستگی پرسشنامه کورا و وینهام با یکدیگر بود. (0/01>P)
نتیجه گیری:
به نظر می رسد که پرسشنامه MCDASدر تعیین اضطراب دندانی کودکان بهتر از دو پرسشنامه وینهام و کورا است.
جوادی نژاد شهرزاد، فرج زادگان زیبا، شکری مژدهی مریم، شرکت صفیه. بررسی پایایی و روایی پرسشنامه MCDAS باز ترجمه فارسی و مقایسه با پرسشنامه کورا و وینهام در سنجش اضطراب کودکان. 1. 1390; 11 (11)