[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
مطالب کدام بخش سایت بیشتر مورد نیاز شماست؟
پرسش و پاسخ
جشنواره شهید هدایت
کلینیک تخصصی دندانپزشکی
مجله علمی
نمایشگاه کتاب
نمایشگاه مواد و تجهیزات دندانپزشکی
نیازمندیها
   
..
:: دوره 14، شماره 14 - ( عمومي 1390 ) ::
جلد 14 شماره 14 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر استفاده از فیلم آموزشی و زمان آن بر میزان یادگیری درس عملی آناتومی و مورفولوژی دندان
رامین کاویانی*، سید علیرضا مکی نژاد، رضوانه چراغی، سمانه فرجی پور، زینب داودمنش
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دندانپزشکی تهران، ایران
چکیده:   (2295 مشاهده)
مقدمه:
تکنولوژی رایانه برای افزودن دانش از سال ١۹۶۰ و دوره تحصیلی الکترونیکی در دانشکده‏های دندانپزشکی به دنبال مشکلات یادگیری در سال‏های ١٩٨٠ و ١٩٩٠ ایجاد شد. با توجه به اهمیت آموزش درس عملی مورفولوژی دندان و خلا اطلاعات در جامعه ایرانی این تحقیق با هدف بررسی تاثیر استفاده از فیلم آموزشی و زمان آن بر میزان یادگیری درس عملی آناتومی و مورفولوژی دندان بر روی دانشجویان دندانپزشکی انجام گرفت. 
  مواد و روش‏ها:
 این تحقیق بر روی ۶۶ نفر از دانشجویان ترم چهار دندانپزشکی و در سه گروه ٢٢ نفر انجام گرفت. از روی کوریکولوم درس مورفولوژی عملی دندان، سه مبحث درسی (آموزش تراش کانین، پره مولر اول فک بالا و پره مولر دوم فک پایین) که از نظر پیچیدگی و ساعت و پیش‏نیاز یکسان بودند ‌انتخاب شدند. درهر یک از مباحث درسی، تدریس سنتی (کنترل) و نمایش فیلم (بعد و قبل از تدریس سنتی)، در سه گروه اجرا گردید. در پایان ترم نمرات درس عملی مورفولوژی دندان ارزیابی و با آزمون برآوردگر تعمیم یافته و مدل حاشیه‏ای (GEE) و همچنین نقش عوامل مرتبط با میزان یادگیری درس عملی مورفولوژی به کمک آزمون والد آنالیز گردیدند. 
  یافته ‏ها:
با توجه بهنتایج به دست آمده از Generalized Estimating Equations (GEE) تفاوت آماری معنی‏داری بین سه گروه در میزان یادگیری درس عملی مورفولوژی دندان مشاهده نشد و گروه کنترل و مداخله از نظر آماری نتایج یکسانی داشتند که به ترتیب ۱۵/٠P= و ۳/۰P= بود. سایر متغیرهای بررسی شده از لحاظ آماری تفاوت معنی‏داری را با میزان یادگیری درس عملی مورفولوژی دندان نداشتند (۰۵/٠P>). درنهایت در بین گروه‏ها و سه تکنیک اجرا شده همچنان روش سنتی در بین گروه‏ها از نظر نمره اخذ شده، بیشترین نمره را نسبت به دو تکنیک دیگر داشت. 
  نتیجه گیری:
در بین گروه‏ها و سه تکنیک اجرا شده همچنان روش سنتی بیشترین نمره را نسبت به دو تکنیک اجرا شده دارا بود.

منبع: مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد

متن کامل

واژه‌های کلیدی: فیلم آموزشی، یادگیری، آناتومی، مورفولوژی دندان
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مقالات عمومي
دریافت: 1393/4/22 | پذیرش: 1393/4/22 | انتشار: 1393/4/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


کاویانی رامین، مکی نژاد سید علیرضا، چراغی رضوانه، فرجی پور سمانه، داودمنش زینب. بررسی تاثیر استفاده از فیلم آموزشی و زمان آن بر میزان یادگیری درس عملی آناتومی و مورفولوژی دندان. 1. 1390; 14 (14)

URL: http://idai.ir/article-1-2811-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 14 - ( عمومي 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
جامعه اسلامی دندانپزشکان Islamic Dental Association of IRAN

کلیه حقوق سایت متعلق به جامعه اسلامی دندانپزشکان ایران است. تماس با ما

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4714