دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان، ایران
چکیده: (1811 مشاهده)
زمینه و هدف: انجام کار موفق دندانپزشکی برای کودکان نه تنها به مهارتهای دندانپزشک بستگی دارد، بلکه نیازمند برقراری ارتباط با کودک و نیز حفظ همکاری وی میباشد. تصحیح عملکرد دندانپزشکان در زمینه روشهای هدایت رفتاری، بر دیدگاه والدین تاثیر گذاشته و کیفیت خدمات دندانپزشکی را افزایش میدهد. هدف از انجام این پژوهش بررسی نگرش دندانپزشکان عمومی شهر اصفهان در ارتباط با روشهای هدایت رفتاری کودکان بود.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی است. به منظور انجام این پژوهش 100 نفر از دندانپزشکان عمومی شهر اصفهان به صورت تصادفی انتخاب گردید و از آنها خواسته شد تا به پرسشنامه (حاوی چهار روش هدایت رفتاری) پاسخ دهند. دادههای حاصله توسط آزمونهای آماری T-test ، ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یکطرفه و کروسکال- والیس مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: روشهای مورد پذیرش دندانپزشکان به ترتیب بگو- نشان بده- انجام بده (5/0 ± 0/4)، کنترل صدا (4/0 ± 5/3)، محدودکننده فیزیکی (5/0 ± 0/3) و درنهایت دست روی دهان (5/0 ± 9/2) بود. میانگین نمره نگرش دندانپزشکان زن نسبت به روش محدودکننده فیزیکی بیشتر و نسبت به روش دست روی دهان کمتر بود. همچنین میانگین نمره نگرش دندانپزشکان مسن در مقایسه با دندانپزشکان جوان نسبت به روش کنترل صدا کمتر و نسبت به روش دست روی دهان بیشتر بود. دندانپزشکان عمومی با تعداد بیمار اطفال کمتر موافقت کمتری با روشهای دست روی دهان و محدودکننده فیزیکی داشتند.
نتیجهگیری: نگرش دندانپزشکان عمومی نسبت به روشهای مختلف کنترل رفتاری با جنس، سن، تجربه کاری و تعداد بیماران اطفال ارتباط دارد. دندانپزشکان عمومی به روشهای تهاجمی هدایت رفتاری مانند دست روی دهان و محدودکننده فیزیکی تمایل کمتری دارند.
جعفرزاده سامانی مهدی، حاجی احمدی مریم، یوسفی سمیرا، بیننده الهام السادات. بررسی نگرش دندانپزشکان عمومی شهر اصفهان در ارتباط با روشهای غیردارویی کنترل رفتاری کودکان. 1. 1390; 11 (11)