زمینه و هدف : دندانپزشکی مبتنی بر شواهد(Evidence-Based Dentistry: EBD) رویکردی برای حفظ سلامت دهان است که نیازمند تلفیق مناسب شواهد علمی، تشخیصها و مهارتهای کلینیکی دندانپزشک و همچنین نیازها و اولویتهای درمانی بیمار است. هدف از این مطالعه ارزیابی میزان آگاهی، نگرش و دانشSelf-assessed دانشجویان دندانپزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهیدبهشتی در موردEBD میباشد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی جامعه مورد بررسی دانشجویان ترم نُه دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی بودند و روش نمونهگیری در این مطالعه به صورت سرشماری بود. 65 نفر در مجموع ارزیابی شدند و میزان پاسخ دهی مجموعاً حدود 85% بود. پرسشنامه به تک تک دانشجویان داده شد که میزان آگاهی، نوع نگرش و دانش خود ارزیابی دانشجویان دندانپزشکی طی آن بررسی گردید. جهت تحلیل نتایج از آزمونهایChi-square وt-test استفاده شد.
یافته ها: در مجموع 80% دانشجویان آشنایی کم یا خیلی کمی را باEBD گزارش کردهاند. تقریباً همه دانشجویان در خصوص خودEBD و حدود 80% نیز در مورد مراحل آن نگرش درستی داشتند. میانگین نمره آگاهی دانشجویان پسر به طور معنیداری از دانشجویان دختر بیشتر بود. همچنین همبستگی مثبت معنیداری بین نمرات آگاهی دانشجویان و دانش خود ارزیابی آنان در موردEBD وجود داشت.
نتیجهگیری:مجموعاً علیرغم نگرش نسبتاً مناسب دانشجویان دندانپزشکی مورد بررسی در زمینهEBD ، آگاهی و دانش آنان در این زمینه دچار ضعف است.
خامی محمدرضا، جعفری احمد، محتشم راد زهرا، یزدانی رضا، مسکوچی آناهیتا، اخگری انسیه و همکاران.. آگاهی، دانش و نگرش دانشجویان دندانپزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهیدبهشتی در زمینه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد. 1. 1390; 10 (10)