کمیته پژوهش های دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1800 مشاهده)
مقدمه: دسترسی و توزیع یکسان خدمات بین همه ی افراد، به عنوان یکی از اهداف اصلی سرویس های سلامت هر جامعه ای است و رضایتمندی بیمار فاکتور مهمی در ارزیابی این اهداف می باشد. این مطالعه با هدف بررسی دسترسی به خدمات دندانی و نیز رضایتمندی از این خدمات از دیدگاه والدین کودکان 14-6 ساله شهر اصفهان در سال 1390 صورت گرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه ی توصیفی بر روی 390 نفر از والدین کودکان 14-6 ساله ی ساکن شهر اصفهان و از طریق پرسشنامه و مصاحبه صورت گرفت .محتوای پرسشنامه شامل خصوصیات دموگرافیک، بررسی کلی وضعیت سلامت دهانی کودکان، اطلاعات کلی مرتبط با وضعیت رفتار های سلامت، شاخص های دسترسی به خدمات، موانع مربوط به دسترسی و ارزیابی میزان رضایتمندی از این گونه خدمات بود. داده ها توسط روش های آماری توصیفی وآنالیز رگرسیون خطی تحلیل گردید ( 05/0 =α).
یافته ها: طبق گزارش والدین در این مطالعه 78%از کودکان دسترسی به خدمات سلامت دهان و دندان داشتند، 1/22% دچارموانع بوده اند و شایع ترین موانع هزینه ی بالای درمان، عدم پوشش بیمه و ترس فرزندان از دندانپزشکی بود.48%از افراد از دسترسی به خدمات سلامت دهان راضی بودند. علت آخرین مراجعه به دندانپزشکی در 68% کودکان مشکلات مربوط به لثه و دندان و 22% به علت معاینات منظم دندانی ارزیابی گردید.
نتیجه گیری: طبق این مطالعه دسترسی به خدمات دندانپزشکی از دیدگاه والدین بالای 70% بوده و مشکل اصلی والدین هزینه های بالای درمان، عدم پوشش بیمه ها وترس از دندانپزشکی فرزندان می باشد. نیمی از والدین از خدمات دریافت شده توسط فرزندشان رضایت دارند.
اسلامی پور فائزه، حیدری کمال، غیور مرضیه، موسوی زاده لیلا. ارزیابی والدین از دسترسی و موانع دسترسی به خدمات سلامت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان. 1. 1390; 10 (10)