مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
چکیده: (1752 مشاهده)
مقدمه: استفاده از مدلها و نظریههای آموزش بهداشت نقش مهمی در طراحی مداخلات و ارتقاء سلامت دهان و دندان ایفا مینماید. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده، در پیشگیری از پوسیدگی دندانهای دائمی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی در شهرستان خواف بود.
مواد و روشها: در این مطالعه مداخلهای- نیمه تجربی، 61 نفر از دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر خواف در زمستان 1392 به روش نمونه گیری خوشه ای طبقه بندی شده انتخاب شدند و به طور تصادفی به گروه کنترل و آزمون تخصیص یافتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخت شامل سئوالاتی در مورد اطلاعات دموگرافیک، آگاهی، نگرش، هنجار ذهنی، کنترل رفتار درک شده، قصدرفتاری و
رفتار استفاده از مسواک و نخ دندان بود که توسط دانش آموزان در سه مقطع زمانی قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله آموزشی تکمیل گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS با ویرایش 16 و آمار توصیفی و آزمونهای همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس با اندازه گیریهای مکرر و رگرسیون خطی ساده در سطح معنیداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که تفاوت معنی داری در میانگین نمرات آگاهی، نگرش، هنجار انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده، قصدرفتاری و رفتار استفاده از مسواک و نخ دندان در بین دانش آموزان گروه آزمون بعد از انجام مداخله آموزشی نسبت به گروه کنترل به وجود آمده بود (001/0P<).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که تئوری رفتار برنامهریزی شده میتواند به عنوان چهارچوب نظری مناسبی برای طراحی و اجرای مداخلات سلامت دهان و دندان بکار رود.
پیمان نوشین، سمیعی رودی خالد. بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از پوسیدگی دندانهای دائمی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در شهرستان خواف. 1. 1390; 10 (10)