[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
مطالب کدام بخش سایت بیشتر مورد نیاز شماست؟
پرسش و پاسخ
جشنواره شهید هدایت
کلینیک تخصصی دندانپزشکی
مجله علمی
نمایشگاه کتاب
نمایشگاه مواد و تجهیزات دندانپزشکی
نیازمندیها
   
..
:: دوره 10، شماره 10 - ( سلامت دهان و جامعه نگر 1390 ) ::
جلد 10 شماره 10 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‏ ریزی شده در پیشگیری از پوسیدگی دندان‏های دائمی دانش ‏آموزان پایه پنجم ابتدایی در شهرستان خواف
نوشین پیمان*، خالد سمیعی رودی
مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
چکیده:   (1752 مشاهده)
مقدمه: استفاده از مدل‏ها و نظریه‏های آموزش بهداشت نقش مهمی در طراحی مداخلات و ارتقاء سلامت دهان و دندان ‏ایفا می‏نماید. هدف از ‏این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‏ ریزی شده، در پیشگیری از پوسیدگی دندان‏های دائمی دانش‏آموزان پایه پنجم ابتدایی در شهرستان خواف بود. 
  مواد و روش‏ها: در‏ این مطالعه مداخله‏ای- نیمه تجربی، 61 نفر از دانش‏آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر خواف در زمستان 1392 به روش نمونه‏ گیری خوشه ‏ای طبقه‏ بندی شده انتخاب شدند و به طور تصادفی به گروه کنترل و آزمون تخصیص یافتند. ابزار جمع ‏آوری داده‏ ها پرسشنامه محقق ساخت شامل سئوالاتی در مورد اطلاعات دموگرافیک، آگاهی، نگرش، هنجار ذهنی، کنترل رفتار درک شده، قصدرفتاری و رفتار استفاده از مسواک و نخ دندان بود که توسط دانش ‏آموزان در سه مقطع زمانی قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله آموزشی تکمیل گردید. داده‏ های جمع ‏آوری شده با استفاده از نرم‏ افزار SPSS با ویرایش 16 و آمار توصیفی و آزمون‏های همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس با اندازه‏ گیری‏های مکرر و رگرسیون خطی ساده در سطح معنی‏داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. 
  یافته‏ ها: یافته‏ ها نشان داد که تفاوت معنی‏ داری در میانگین نمرات آگاهی، نگرش، هنجار انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده، قصدرفتاری و رفتار استفاده از مسواک و نخ‏ دندان در بین دانش‏ آموزان گروه آزمون بعد از انجام مداخله آموزشی نسبت به گروه کنترل به وجود آمده بود (001/0P<). 
  نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که تئوری رفتار برنامه‏ریزی شده می‏تواند به عنوان چهارچوب نظری مناسبی برای طراحی و اجرای مداخلات سلامت دهان و دندان بکار رود.

منبع: مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد

متن کامل

واژه‌های کلیدی: سلامت دهان و دندان، نظریه رفتار برنامه ‏ریزی شده، مسواک، نخ ‏دندان، پوسیدگی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت دهان و جامعه نگر
دریافت: 1394/5/31 | پذیرش: 1394/5/31 | انتشار: 1394/5/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


پیمان نوشین، سمیعی رودی خالد. بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‏ ریزی شده در پیشگیری از پوسیدگی دندان‏های دائمی دانش ‏آموزان پایه پنجم ابتدایی در شهرستان خواف. 1. 1390; 10 (10)

URL: http://idai.ir/article-1-3083-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 10 - ( سلامت دهان و جامعه نگر 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
جامعه اسلامی دندانپزشکان Islamic Dental Association of IRAN

کلیه حقوق سایت متعلق به جامعه اسلامی دندانپزشکان ایران است. تماس با ما

Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4712