[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
مطالب کدام بخش سایت بیشتر مورد نیاز شماست؟
پرسش و پاسخ
جشنواره شهید هدایت
کلینیک تخصصی دندانپزشکی
مجله علمی
نمایشگاه کتاب
نمایشگاه مواد و تجهیزات دندانپزشکی
نیازمندیها
   
..
:: دوره 10، شماره 10 - ( سلامت دهان و جامعه نگر 1390 ) ::
جلد 10 شماره 10 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی پرسش‌نامه فارسی جهت سنجش آگاهی مربیان بهداشت مدارس در مواجهه با آسیب‌های دندانی
حسین میرهادی، فریبرز معظمی، بهاره یوسفی پور، علی گلکاری*
دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (2019 مشاهده)
مقدمه:
 رکن اساسی برای سنجش آگاهی افراد، استفاده از پرسش‌نامه استاندارد است. با توجه به نبود پرسش‌نامه استاندارد شده فارسی برای سنجش آگاهی مربیان بهداشت مدارس در مواجهه با آسیب‌های دندانی، هدف از مطالعه‌ی حاضر طراحی پرسش‌نامه‌ای با روایی و پایایی قابل قبول بود.  
مواد و روش‌ها: 
در این مطالعه توصیفی جهت طراحی پرسش‌نامه‌ی استاندارد، سؤالاتی که در زمینه‌ی سطح آگاهی افراد در مورد اقدامات لازم در مواجهه با آسیب‌های دندانی در مقالات مرتبط به زبان انگلیسی وجود داشت مورد بررسی قرار گرفت و ۴۲ سؤال استخراج گردید. سؤالات انگلیسی به روش لینگوستیک به فارسی ترجمه گردید و روایی آن‌ها با توجه به مخاطبان و با استفاده از متخصصین اپیدمیولوژی، زبان فارسی، دندان‌پزشکی کودکان و درمان ریشه ارزیابی شد و در قالب یک پرسش‌نامه درآمد. جهت بررسی پایایی داخلی پرسش‌نامه از ۳۰ مربی بهداشت مدارس ابتدایی شهر شیراز که به‌صورت در دسترس انتخاب شدند، خواسته شد تا به سؤالات پاسخ دهند. پایایی پرسش‌نامه در نرم‌افزار SPSS نسخه 18 با استفاده از آزمون‌های ارتباط بین آیتمی، آلفای کرونباخ، (ICC) Intraclass Correlation Coefficient و آلفا در صورت حذف هر آیتم، بررسی شد. تغییرات لازم بر اساس این آزمون‌ها در پرسش‌نامه اعمال و مرحله بررسی پایایی تا حصول نتایج مطلوب تکرار گردید. 
  یافته‌ها:
مرحله بررسی پایایی دو بار انجام گردید و پرسش‌نامه‌ای با ۱۹ سؤال ۴ گزینه‌ای به‌دست آمد. آلفای کرونباخ نهایی معادل 887/0 و ICC معادل 716/0 به‌دست آمد. هم‌چنین با حذف هیچ کدام از سؤالات، آلفا تغییر معنی‌دار نداشت. 
  نتیجه‌‌گیری: 
با توجه به محدودیت‌های این مطالعه، می‌توان اذعان داشت که جهت سنجش آگاهی مربیان بهداشت مدارس پیرامون آسیب‌های دندانی پرسش‌نامه‌ای استاندارد مشتمل بر ۱۹ سؤال ۴ گزینه‌ای با روایی و پایایی قابل قبول به زبان فارسی، موجود است که می‌تواند در مطالعات مشابه در مناطق دیگر کشور که زبان رسمی‌فارسی است مورد استفاده و ارزیابی قرار گیرد.

منبع: مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان

متن کامل

واژه‌های کلیدی: آگاهی، دندان، پرسش‌نامه، مربی بهداشت
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت دهان و جامعه نگر
دریافت: 1393/5/23 | پذیرش: 1393/5/23 | انتشار: 1393/5/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


میرهادی حسین، معظمی فریبرز، یوسفی پور بهاره، گلکاری علی. طراحی پرسش‌نامه فارسی جهت سنجش آگاهی مربیان بهداشت مدارس در مواجهه با آسیب‌های دندانی. 1. 1390; 10 (10)

URL: http://idai.ir/article-1-2850-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 10 - ( سلامت دهان و جامعه نگر 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
جامعه اسلامی دندانپزشکان Islamic Dental Association of IRAN

کلیه حقوق سایت متعلق به جامعه اسلامی دندانپزشکان ایران است. تماس با ما

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4710