[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
مطالب کدام بخش سایت بیشتر مورد نیاز شماست؟
پرسش و پاسخ
جشنواره شهید هدایت
کلینیک تخصصی دندانپزشکی
مجله علمی
نمایشگاه کتاب
نمایشگاه مواد و تجهیزات دندانپزشکی
نیازمندیها
   
..
:: دوره 10، شماره 10 - ( سلامت دهان و جامعه نگر 1390 ) ::
جلد 10 شماره 10 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش در مشاوره ترک سیگار از طریق بیمار شبیه‌سازی شده بر روی اعتماد به نفس و مهارت دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سال تحصیلی90-1389
آرزو ابن احمدی*، زهره طبیب زاده نوری، سحر عطاپور
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (3131 مشاهده)

سابقه و هدف: بیماران شبیه‌سازی شده نقش مهمی در آموزش‌های پزشکی داشته، به نظر می‌رسد بتوان از آن ها برای بهبود مهارت‌های مشاوره‌ای گوناگون نظیر ترک سیگار نیز استفاده کرد. علیرغم اینکه برخی تحقیقات منافع این روش در ارتقای آموزش‌های مرتبط با مشاوره‌های ترک سیگار را مورد تأکید قرار داده‌اند، هنوز جنبه‌های مثبت آن دقیقا شناسایی نشده است. تحقیق حاضر با هدف تعیین اثر آموزش در مشاوره ترک سیگار از طریق بیمار شبیه‌سازی شده بر روی اعتماد به نفس و مهارت دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 90-1389 انجام گردید.

 مواد و روشها: در یک کارآزمایی نیمه تجربی شاهددار، 28 دانشجوی ترم 11 (گروه کنترل) و 39 دانشجوی ترم 12 (گروه آزمون) انتخاب و میزان اعتماد به نفس و مهارت‌های آنان در ارائه مشاوره‌های ترک سیگار در ابتدا از طریق پرسشنامه ارزیابی شد. سپس، آموزش مشاوره ترک سیگار از طریق بیمار شبیه‌سازی شده و بر اساس دستورالعمل مبتنی بر شواهد 5A’s & 5R’s تنها در گروه آزمون ارائه گردید. دانشجویان دو گروه در انتهای تحقیق نیز با همان‌ معیارهای اولیه ارزیابی شده، تغییرات اعتماد به نفس و مهارت‌های دو گروه با آزمون‌های Student t و آنالیز کوواریانس (ANCOVA) بررسی شد.

 یافته‌ها: میانگین امتیاز مهارت افراد در گروه آزمون ، پیش و پس از آموزش برابر 10/5 و 05/13 به دست آمد، در حالی که این مقادیر در گروه کنترل برابر 14/5 و 25/5 بود. همچنین، میانگین امتیاز اعتماد به نفس افراد گروه آزمایش در پیش و پس از آموزش معادل 19/43 و 13/47 بوده و همزمان، این مقادیر در گروه کنترل برابر 75/43 و 32/43 برآورد شد. تفاوت معنی‌داری بین افراد دو گروه از نظر میزان افزایش نمرات اعتماد به نفس (001/0p<) و مهارت (001/0p<) دیده شده و بعد از تعدیل اثر متغیرهای سن، جنسیت، وضعیت تاهل یا مهارت و اعتماد به نفس زمان پایه، آنالیز کوواریانس نیز نشان داد آموزش از طریق بیمار شبیه‌سازی شده اثر آماری معنی‌داری بر امتیاز مهارت و اعتماد به نفس نهایی دانشجویان داشته است ( در هر دو مورد: 001/0p<).

 نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج تحقیق، آموزش مشاوره ترک سیگار از طریق بیمار شبیه‌سازی شده توانسته بود منجر به بهبود مهارت‌های مشاوره‌ ترک سیگار و افزایش اعتماد به نفس دانشجویان در مقایسه با افراد بدون آموزش گردد.


 منبع: مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

متن کامل
واژه‌های کلیدی: بیمار شبیه‌سازی شده، اعتماد به نفس، مهارت‌های مشاوره ترک سیگار
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت دهان و جامعه نگر
دریافت: 1390/11/17 | انتشار: 1390/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


ابن احمدی آرزو، طبیب زاده نوری زهره، عطاپور سحر. بررسی تأثیر آموزش در مشاوره ترک سیگار از طریق بیمار شبیه‌سازی شده بر روی اعتماد به نفس و مهارت دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سال تحصیلی90-1389 . 1. 1390; 10 (10)

URL: http://idai.ir/article-1-176-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 10 - ( سلامت دهان و جامعه نگر 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
جامعه اسلامی دندانپزشکان Islamic Dental Association of IRAN

کلیه حقوق سایت متعلق به جامعه اسلامی دندانپزشکان ایران است. تماس با ما

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4710