مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده: (2007 مشاهده)
مقدمه: دندانپزشکی ترمیمی از پرکاربردترین شاخه ها در حیطه کاری یک دندانپزشک است. استفاده از نقد فارغالتحصیلان از بهترین روشهای ارزشیابی و بازخورد در بررسی برنامه درسی است. هدف از این مطالعه بررسی سرفصلهای دروس نظری و بالینی دندانپزشکی ترمیمی در دوره عمومی از دیدگاه فارغالتحصیلان عمومی دانشکده دندانپزشکی مشهد طی 5 سال گذشته (1383 تا 1388)بود.
مواد و روشها:در این مطالعه 200 نفر از فارغالتحصیلان دانشکده دندانپزشکی مشهد طی سالهای 1383 تا 1388، در مورداهمیت و ضرورت سرفصلهای تدریس شده دروس ترمیمی نظری و میزان ترمیمهای لاگ بوک دروس ترمیمی عملی با استفاده از پرسشنامهای روا و پایا، مورد پرسش قرار گرفتند. اطلاعات به دست آمده به صورت توصیفی گزارش گردید.
یافتهها:75% از افراد، پرسشنامه کامل شده را برگرداندند. در مورد دروس نظری، پاسخدهندهها اهمیت و ضرورت مباحث تدریس نظری را زیاد دانستند (بیش از 50 درصد). در مورد لاگ بوک دروس عملی نیز گرچه بیشتر افراد، آن را کافی میدانستند، ولی گنجاندنترمیمهای کامپوزیتی وسیع، بیشتر مورد توصیه قرار گرفت.
نتیجه گیری:با توجه به نظرات فارغالتحصیلان، دروس نظری و لاگ بوک دوره بالینی ترمیمی نیاز به بازبینی دارد و این بازبینی بهتر است بر توانمندسازی در حیطههای مربوط به ترمیمهای زیبایی و ترمیمهای وسیع تاکید بیشتری داشته باشد.
ملک نژاد یزدی فاطمه، دانایی فر نسرین، جهان تیغ ملیحه، اکبری مجید. بررسی سرفصلهای دروس نظری و بالینی دندانپزشکی ترمیمی در دوره عمومی: دیدگاه فارغالتحصیلان. 1. 1390;