نام کاربری :
رمز عبور :
  به خاطر بسپار
کلمه عبور را فراموش کرده ايد؟
ثبت نام کاربر جديد
AWT IMAGE

AWT IMAGE
سلامت دهان و جامعه نگر: ارزیابی تاثیر دو روش نمایش فیلم و آموزش زنده در تدریس نحوه قرار دادن صحیح فیشورسیلنت به دانشجویان دانشکده دندانپزشکی زاهدان در سال 90-1389

 ارزیابی تاثیر دو روش نمایش فیلم و آموزش زنده در تدریس نحوه قرار دادن صحیح فیشورسیلنت به دانشجویان دانشکده دندانپزشکی زاهدان در سال 90-1389

 

 نویسندگان: مهکامه میرکریمی ، فاطمه اربابی کلاتی* ، علیرضا انصاری مقدم 

 *استادیار گروه بیماری های دهان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

1-استادیار گروه آموزشی دندانپزشکی کودکان،دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

2-استادیار مرکز تحقیقات ارتقا سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

f_kalati@yahoo.com


چکیده مقاله:

زمینه و هدف: یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آموزش دانشجویان گروه پزشکی، آموزش مهارت‌های عملی می‌باشد. هدف از این مطالعه مقایسه دو روش نمایش فیلم و آموزش زنده در آموزش نحوه قرار دادن صحیح فیشورسیلنت بر دندان‌های مولر دایمی بود.

 روش بررسی: تعداد 30 نفر از دانشجویان ترم 8 دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (90-1389) به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم گردیدند. در گروه 1 نحوه قرار دادن صحیح فیشورسیلنت توسط استاد بخش کودکان به صورت زنده بر روی بیمار آموزش داده شد و در گروه 2 دانشجویان نحوه قرار دادن صحیح فیشورسیلنت را در فیلم مشاهده نمودند. پس از آموزش هر دانشجو یک مورد فیشورسیلنت بر روی دندان مولر دایمی بیمار انجام داده و درستی انجام هر مرحله توسط دندانپزشک متخصص کودکان کنترل گردیده و نمره‌گذاری شد. برای مقایسه دو گروه با یکدیگر از لحاظ نمره عملی از آزمون T-test و برای مقایسه میزان رضایت دانشجویان از آزمون Chi square استفاده گردید.

 یافته‌ها: میانگین نمرات دانشجویان در گروه Video tape برابر 5/16 و در گروه آموزش زنده 53/16 بوده است و در مقایسه دو گروه با یکدیگر بین دو روش آموزشی ذکر شده براساس نمره کلی دانشجویان از لحاظ آماری تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (05/0<P). همچنین در گروه نمایش فیلم 33% رضایت زیاد و 66% رضایت خیلی زیاد و در گروه آموزش زنده 66% رضایت زیاد و 33% رضایت خیلی زیاد داشتند و اختلاف دو گروه از لحاظ آماری معنی‌دار نبود (05/0<P).

 نتیجه‌گیری: هر دو روش آموزشی نمایش فیلم و آموزش زنده در تدریس نحوه قرار دادن فیشورسیلنت نتایج یکسانی داشته است. بنابراین روش نمایش فیلم می‌تواند به همراه یا به عنوان جایگزین روش آموزش زنده مطرح گردد.

 واژه های کلیدی: مهارت‌های بالینی ، آموزش ، فیشورسیلنت


منبع: مجله دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

متن کامل

بایگانی مطالب:

Genotypic diversity of Streptococcus mutans and Streptococcus sobrinus in 3–4-year-old children with severe caries or without caries
ارزیابی تاثیر دو روش نمایش فیلم و آموزش زنده در تدریس نحوه قرار دادن صحیح فیشورسیلنت به دانشجویان دانشکده دندانپزشکی زاهدان در سال 90-1389
بررسی تاثیر واحد درسی جامعه‌نگر نظری بر دانش، نگرش و عملکرد (خود اظهار) مرتبط با پیشگیری از بیماری‌‌های دهان و دندان در دانشجویان دندانپزش
بررسی تأثیر آموزش در مشاوره ترک سیگار از طریق بیمار شبیه‌سازی شده بر روی اعتماد به نفس و مهارت دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه
موانع محدودکننده مشارکت فعال دانشجویان سال آخر دندانپزشکی ایران در برنامه ترک سیگار
بررسی میزان استرس دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد (ایران) و عوامل مرتبط با آن، در سال تحصیلی 88-87
بررسی میزان استرس،منابع و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان سال آخر دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی سال 1389
بررسی رابطه ناشنوایی با وضعیت سلامت دهان و دندان

مطالب کدام بخش سایت بیشتر مورد نیاز شماست؟
پرسش و پاسخ
جشنواره شهید هدایت
کلینیک تخصصی دندانپزشکی
مجله علمی
نمایشگاه کتاب
نمایشگاه مواد و تجهیزات دندانپزشکی
نیازمندیها
   
:. کل کاربران ثبت شده: 168
:. کاربران حاضر در وبگاه: 0
:. میهمانان در حال بازدید: 8
:. تمام بازدید‌ها: 7638687
:. بازدید 24 ساعت قبل: 1628

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به جامعه اسلامی دندانپزشکان می باشد.

صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | نقشه سایت

Created in : 0.65 seconds with 51 queries by YEKTAWEB