مرکز تحقیقات پروفسور ترابی نژاد، گروه پاتولوژی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان،ایران
چکیده: (1003 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف ارزیابی مبتنی بر هدف توانایی دانشجویان در شناخت ضایعات پاتولوژیک دهان در چند مقطع تحصیلی انجام گرفت، تا روند تضعیف و یا تقویت مباحث نظری مطرح شده در این خصوص، در طی دوران تحصیل تا آستانه ی فارغ التحصیلی آنها ارزیابی گردد.
مواد و روشها:در این مطالعه مقطعی، توصیفی-تحلیلی یک پرسشنامه به شیوه ی خودارزیابی توسط دانشجویان طراحی شد و به تائید اعضای گروه پاتولوژی دهان، فک و صورت رسید.164 دانشجوی دندانپزشکی در مقاطع ترم های 6 ، 10 و 12 به روش سرشماری وارد مطالعه شده و به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند.
داده ها با نرم افزار SPSS وبا استفاده ازآزمون های آماری آنالیز واریانس دوطرفه، کروسکال والیس، Mann- Whitney و Post Hoc Tukey مورد تحلیل قرار گرفتند(05/0=α).
یافته ها:از 164 دانشجوی دندانپزشکی از سه مقطع تحصیلی ترم 6 (68 نفر=5/41%) ، ترم 10 (51 نفر=1/31%) و ترم 12 (45 نفر=4/27%) ، سطح نمره خود ارزیابی در ترم های 10 و 12 بالاتر از ترم6 بود(001/0=P Value). آزمون آنالیز واریانس دوطرفه نشان دادکه اثر ترم تحصیلی و جنسیت بر میانگین نمره خود ارزیابی معنی دار بود(به ترتیب، 004/0=P Value و 006/0=P Value).
نتیجه گیری: سطح توانمندی اعلام شده از سوی دانشجویان در شناخت ضایعات مختلف دهان در ترم های 10 و 12 بالاتر از ترم 6 است و این اعلام توانمندی ،ارتباط با ترم تحصیلی و جنسیت دانشجو دارد به طوری که در دختران بیشتر از پسران است و با افزایش سن افزایش می یابد.