دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (1367 مشاهده)
مقدمه: آزمون جزء جدایی ناپذیر آموزش و ابزار اصلی جهت سنجش نتایج فرآیند آموزش میباشد. اگر آزمون بر اساس اصول علمی انجام گیرد میتواند نشانگر میزان دستیابی به اهداف آموزشی باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت آزمون های نظری بخش های مختلف دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی انجام گرفت.
مواد و روشها: در این پژوهش توصیفی مقطعی،کلیه سؤالات آزمون های کتبی دروس1نظری10 بخش از لحاظ 30 شاخص مربوط به اعتبار ساختاری، ارتباط و پوشش محتوایی، ضریب تمیز، ضریب دشواری، ارزش مورد نظر برای هر گزینه انحرافی و تاکسونومی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری اطلاعات چک لیست Millman، فرمولهای استاندارد وجدول آنالیز محتوا بوده است. داده ها با استفاده از نرم افزارآماری SPSS نسخه 15 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: از 544 سوال بررسی شده، 5/67 درصدچند گزینه ای، 13درصد تشریحی و 5/19 درصد صحیح/ غلط بوده است. ارتباط محتوایی آزمونهای مورد بررسی 4/85 درصد و پوشش محتوایی 5/84 درصد بوده است. همچنین قواعد ساختاری سوال در 4/96 درصد موارد و قواعد نگارشی آزمون در 2/72 درصد موارد رعایت شده بود. ضریب دشواری سوالات 8/67 درصد، ضریب تمیز 3/22 درصد و ارزش مورد نظر برای هر گزینه انحرافی 5/24 درصد برآورد شد. 6/84 درصد سوالات دارای تاکسونومی 1 و 4/15 درصد سوالات، دارای تاکسونومی 2 بودند.
نتیجه گیری:آزمونهای کتبی دروس نظری برگزار شده در دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی از لحاظ ارتباط و پوشش محتوایی، رعایت قواعد ساختاری وضریب دشواری درسطح مناسب قرار دارند ولی ازلحاظ تاکسونومی، ضریب تمیز و ارزش مورد نظر برای هر گزینه انحرافی نیاز به باز نگری دارند.