گروه آموزشی ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده: (1169 مشاهده)
زمینه و هدف: توجه به بهبود سطح آموزش جهت تربیت نیروهای توانمند در رشته دندانپزشکی باعث افزایش کیفیت خدمات شده و سطح سلامت عمومی جامعه را ارتقا میدهد. هدف از این مطالعه بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه ارزیابی محیط آموزشی در دندانپزشکی (DSLES) و پرسشنامه محقق ساخته علایق تحصیلی میباشد. روش بررسی: در این مطالعه پیمایشی، پرسشنامهای شامل دو بخش در نظر گرفته شد. بخش اول برای ارزیابی علاقمندی دانشجویان دندانپزشکی نسبت به رشته تحصیلیشان که به صورت پژوهشگر ساخته طراحی شد و بخش دوم برای ارزیابی محیط آموزشی که با بهرهگیری از پرسشنامه DSLES (Dental Student Learning Education Survey)طراحی شد. از روش دلفی جهت تدوین و روایی محتوا استفاده گردید. برای محاسبه پایایی، ضرایب Chronbakh Alpha و KAPA به کمک نرم افزار SPSS محاسبه شد. یافتهها: تمام شاخصهای درجه توافق کلی و روایی محتوا (به استثنای شش سؤال در بخش دوم) بالاتر از 75% به دست آمد. ضریب آلفای کرونباخ در تمام حیطهها بالاتر از 75% و ضریب کاپای تمام سؤالات بالاتر از 73% به دست آمد. بر اساس نتایج حاصل از آنالیز 375 پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ برای سؤالات بخش اول 79%، برای سؤالات بخش دوم 85% و برای مجموع سؤالات پرسشنامه 86% به دست آمد. نتیجهگیری: پرسشنامه حاضر میتواند به عنوان یک پرسشنامه روا و پایا متناسب با فرهنگ جامعه ایران و محیط آموزشی دانشکدههای دندانپزشکی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
مجتهدزاده فرامرز، یاسینی اسماعیل، رحمانی نفیسه. بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه ارزیابی محیط آموزشی در دندانپزشکی (DSLES) و پرسشنامه محقق ساخته علایق تحصیلی . 1. 1390; 1 (1 و 1)