عوامل متعددی در پوسیدگی دندان مؤثر و بر الگوهای مراقبت دهان و دندان تأثیرگذار میباشند. مطالعات محدودی در شناسایی این عوامل و تأثیر آنها در مراقبت دهان و دندان از نگاه دانش آموزان انجام گرفتهاند. مطالعه حاضر با هدف تبیین عوامل ایجادکننده پوسیدگی دندان از نگاه دانشآموزان صورت پذیرفت.
مواد و روشها: این مطالعه با رویکرد کیفی آنالیز محتوا از 18 دانش آموز 8 مدرسه راهنمایی، از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته انفرادی، ژورنالنویسی و بحث گروهی با استفاده از نمونهگیری مبتنی بر هدف در سال 91-90 در شهر تهران انجام گرفت. پس از کسب رضایت آگاهانه، دادهها جمعآوری، ضبط، دستنویس و به روش تحلیل محتوا مرسوم تجزیه و تحلیل گردیدند. جهت حمایت از صحت و استحکام دادهها، معیار مقبولیت، تأیید پذیری و انتقال پذیری لحاظ شد.
یافتهها:
از تجزیه و تحلیل دادهها 4 تم " شرایط سخت مراقبت"، "درماندگی در مراقبت"، " عدم کنترل پوسیدگی دندان" و "درک ناملموس از عوامل پوسیدگی دندان" استخراج شدند. شرکتکنندگان در مطالعه بر تجارب فردی در مراقبت از دهان و دندان، بیتوجهی به بهداشت دهان و دندان، ترس از دندانپزشکی و کمبود آگاهی و مهارت در این زمینه تأکید داشتند.
نتیجهگیری:
نتایج مطالعه، عوامل ایجادکننده پوسیدگی دندان را از نگاه دانش آموزان بیان و بر نقش خود فرد، والدین، دندانپزشک و جامعه در این زمینه تأکید کردند. یافتههای این مطالعه میتواند زمینهساز مداخلات ارزشمند در حیطه سلامت دهان و دندان گردد اما درک فرآیندهای استرس مرتبط با ترس دندانپزشکی، تبیین موانع و مشکلات سلامت دهان و دندان در گروههای مختلف دانش آموزان و نیز باورهای اجتماعی ممانعتکننده نیاز به بررسیهای بیشتری دارند.
منبع: مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه
علوم پزشکی شهید بهشتی