زمینه و هدف : یکی از راههای آموزش عملی اندودنتیکس به دانشجویان، اجرای کامل مراحل درمان بر روی بیمار توسط استاد میباشد. در روش نمایش طرز کار به دلیل کوچک بودن حفره دهان، امکان مشاهده دقیق فرآیندهای بالینی فراهم نیست و آموزش به سختی صورت میگیرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی استفاده از برنامه مولتی مدیای آموزشی اندودنتیکس بر دانش و مهارت دانشجویان دندانپزشکی انجام شده است .
روش بررسی: در یک کارآزمایی مداخلهای و تصادفی ، دانشجویان شرکت کننده در دوره اندودنتیکس عملی در دو گروه، آموزشهای مورد نظر را از طریق روش نمایش طرز کار معمول و روش نمایش طرز کار به همراه استفاده از مولتی مدیای آموزشی در قالب DVD ، دریافت کردند. میزان اطلاعات پایهای دانشجویان به کمک پیش آزمون و دانش و مهارت آنان بعد از دریافت آموزش در زمینه مهارتهای عملی اندودنتیکس ارزیابی گردید. نتایج با استفاده از آزمون Kruskal-wallis در گروههای مختلف مقایسه شد .
یافتهها: هیچ تفاوت معنیداری از نظر دانش و مهارت عملی به دنبال آموزش با استفاده از برنامه مولتی مدیای آموزشی در مقایسه با روش نمایش طرز کار معمول دیده نشد ، ولی استفاده از این برنامه، میزان دفعات مراجعه دانشجو به استاد را جهت رفع اشکال به صورت معنیداری کاهش داد. (001/0 p< )
نتیجهگیری: به دلیل عدم وجود تفاوت معنیدار بین نتایج آموزش به روش نمایش طرز کار معمول با آموزش به کمک برنامه مولتی مدیای آموزشی، به نظر میرسد بتوان از این روش به صورت موفقیتآمیزی در کنار روشهای معمول در آموزش اندودنتیکس عملی استفاده کرد .
ناصری ماندانا، آهنگری زهره، شنتیایی یزدان، راسخی جاوبد، کنگرلو علی. بررسی اثربخشی استفاده از برنامه مولتی مدیای آموزشی اندودنتیکس بر دانش و مهارت دانشجویان دندانپزشکی. 1. 1390; 2 (2)